بسم الله ارحمن الرحیم

سوال: اغلب در مديحه سرايي كلمه سگ و... به كار ميرود از نظر اسلام چه حكمي دارد ؟مانند من سگ زينب
پاسخ:اين تعبيرات اگر از باب اظهار خضوع و ارادت بيشتر به ساحت مقدس معصومين(ع) باشد شرعا اشكال ندارد ولي بهتر است مداحان در تعبيرات رعايت ادب و احترام را بنمايند. البته نسبت دادن اين اسامي به ديگران حرام است
.

محمد محمدي اشتهاردي

اخيراً مداحان در مجالس مولودي‏هاي ائمه اطهار(ع) اقدام به مداحي همراه با كف زدن مي‏كنند. كه اين عمل به نظر بنده در موقعيت كنوني باعث جذب و استقبال و شركت جوانان در اين مجالس مي‏شود و هيچ مفسده‏اي هم ندارد. و در مواردي اين كف زدن‏ها همراه با گريه و منقلب كردن جوانان مي‏شود. از طرفي طبق برنامه‏هاي مداحي قديم، يك سري اشعار تكراري و قديمي خوانده مي‏شود كه باعث جذب جوانان نمي‏شود و فايده‏اي ندارد
.

سؤال اين است، پس چرا بعضي از آقايان علما مثل آقاي مكارم شيرازي و... به نادرست بودن آن فتوا داده‏اند؟
پاسخ: فتوايي كه آيت الله مكارم شيرازي داده، چنين است: كف زدن در مجالس اهل‏بيت(ع) درمساجد و حسينيه‏ها ترك شود.

مسائل جديد، ج 1، ص 169

حكم مداحي به سبك جديد چيست؟

پاسخ: الف ـ در عزاداري انجام هر گونه اقدامي كه با اعتدال اسلامي وفطرت انساني تناسب ندارد يا موجب وهن و توهين به اسلام و مسلمانان است، ناصحيح مي باشد
.
مصاديق مختلف عزاداري كه اشكال ندارد ـ گرچه ممكن است در دين به آن امر نشده باشد ـ در فتاواي رهبر فرزانه انقلاب چنين آمده است :
1. شبيه خواني : اگر مشتمل بر امور دروغ نباشد ـ مسلتزم مفسده نباشد، باعث وهن مذهب نشود ـ
2.  استفاده از شيپور، طبل و سنج : به نحو متعارف
.
 3. عَلَم : نبايد جزء دين شمرده شود
.
 4. دستة عزاداري : بدون اذيّت ديگران يا هر عملي كه حرام باشد
.
  5. زنجيرزني : به نحو متعارف
.
و مواردي كه در فتاواي ايشان جايز دانسته نشده است عبارتست از
:
 1. زنجير زدن تيغ دار
2.  استفاده از ارگ در دسته جات
 3. سوراخ كردن گوشت بدن
 4. ماليدن سر و صورت بر زمين و خوني كردن آن
 5. شركت زنان در دسته هاي سينه زني و زنجير زني
 6. قمه زدن
7.  پابرهنه وارد آ‌تش شدن
 8. نقل مصيبتهايي كه سند تاريخي يا روايي ندارد
.

سوال: كساني كه در ايام عزاداي امام حسين "ع" به گردن خود قلاده مي اندازند و مداحاني كه مي گويند ارباب من حسينه يا من سگ حسينم از لحاظ اسلام و دين و شرع درست است يا اينكه رد شده است؟
پاسخ: قطعاً در بكار بردن الفاظ و تعابيري كه ما در بيان ارادت خويش به ائمه اطهار "ع" استفاده مي نماييم كمال دقت را بايد بكار ببريم تا خداي ناكرده كلامي خلاف شأن آن بزرگواران نباشد و حساسيت جنابعالي بجا و پسنديده است كه بعضي وقتها به جهل و ناداني ما در درك نقش و جايگاه خويش نسبت به آن ذوات مقدسه و گاه جهل نسبت به مقام آن وجودات نازنين است بهرحال به نقل از بزرگان و مراجع معظم تقليد مضامين زيبا بسيار است، كه آنها را بكار ببريم
.
در مورد سؤال شما بايد عرض كنم، خود را غلام ائمه اطهار "ع" معرفي كردن و آنها را مولي و ارباب خود دانستن خوب و سازنده است و حضرت امير "ع" نيز خود را غلام رسول ا... "ص" معرفي مي نمايد و مي فرمايد : "انا عبد من عبيد محمد
".
البته بايد خود را در سطح آن بزرگواران و لياقت خدمتگزار ايشان بالا برد و در علم و عمل شاگرد ايشان شد.ولي خود را سگ معرفي كردن، يا قلاده زدن صحيح نيست و ارزشي هم ندارد. آنان براي انسان سازي آمده اند نه سگ پروري كه امكان هيچ رشد و تعالي براي او نيست
.

سوال: آياسينه زني در ماه محرّم در حالي كه بدن قرمز شود اشكال دارد؟
پاسخ: عزاداري براي سالار شهيدان و بزرگ داشت آن واقعه حزن انگيز و اظهار محبّت به خاندان عصمت وطهارت امري پسنديده و لازم است و به فرمودهء امام خميني (ره ) از افضل قربات است و باعث خشنودي خدامي شود
.
سينه زدن و زنجير زدن براي عزاداري گرچه جاي آن سرخ شود اشكالي ندارد و از ثواب بالايي برخوردار است ,مشروط بر آن كه موجب ضرر مهم و اضرار بر نفس نباشد.
پـاورقي 1.آيت اللّه فاضل لنكراني , جامع المسائل , ج 1 ص 619

سوال: آيا همه علما "شور زدن" را در سينه زني حلال مي‏دانند؟
پاسخ: شور زدن از اصطلاحات خاص عزاداري و نوحه خواني است. وقتي سينه زني يا زنجير زني به نقطه اوج خود مي‏رسد، ريتم

حركت‏ها و صداها سريعتر و پرشورتر مي‏شود. فقها اين گونه عزاداري را جايز مي‏دانند و نهي خاصي از ناحيه فقها در اين خصوص وارد نشده است. امروزه اين حالت در عزاداري‏ها رايج و متعارف است.

سوال: طبق فتواي آيت الله بهجت سينه زدن و عزاداري كردن با بدن برهنه در جايي كه نامحرم نباشد ، چه حكمي دارد؟
پاسخ: سينه زدن و عزاداري براي حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و اصحاب با وفايش، از افضل قربات است و ثواب دارد، گرچه بر اثر شدّت عزاداري پوست بدن سرخ شود
.

سوال: آيا برهنه شدن هنگام عزاداري در مسجد ياحسينيه يا جاي ديگر اشكالي دارد؟
پاسخ: برهنه شدن هنگام عزاداري و سينه زدن يا زنجير زدن اشكالي ندارد،[1] ولي اگر در جايي است كه زنان نامحرم مشاهده مي كنند، بهتر است بدن پوشيده باشد. اگر بداند از ديدن بدن او ديگران به گناه مي افتند، از باب "ولا تعاونوا علي الاثم والعدوان"، (بر گناه و دشمني كمك نكنيد) برهنه شدن جائز نيست.
[1] آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، ص 619؛ آيت الله تبريزي، استفتائات جديد، ص 453
.

سوال: بيرون آوردن پيراهن و لخت شدن در عزاداري چگونه است؟
پاسخ: اشكالي ندارد،‌ ولي بر زنان لازم است از نگاه كردن خودداري كنند.
[5]آيت الله فاضل، جامع المسائل، ‌ج 1،‌ س 2162؛ آيت الله بهجت،

 

سوال: مداحي‏هاي امروزي همراه با هروله است. آيا مجاز به حضور در اين مراسم هستيم؟
پاسخ: مداحي‏هاي همراه با هروله (مانند تكان دادن دست و حركت پا در مراسم عزاداري خوزستان) اشكال ندارد و حضور در اين مجالس جايز است
.

سوال: لخت شدن به هنگام سينه‏زني براي ائمه اطهار در مكان‏هاي مختلف چگونه است؟
پاسخ: سنّت سينه‏زني كه به طرز فوق انجام گرفته شايسته هيچ گونه مخالفت با آن نيست. ولي در مورد مذكور بر زنان لازم است از نظر كردن خودداري كنند. (جامع المسائل 1 / 620
(

سوال: در مراسم عزاداري افرادي كه بر صورت خود چنگ مي‏زنند چه حكمي دارد؟
پاسخ: جايز نيست و حرام است
.

سوال: آيا براي سينه زدن لخت شدن اشكال دارد؟

پاسخ: براي مردها در حد متعارف اشكال ندارد
.

سوال: سينه زني اگر موجب سرخي يا كبودي پوست شود چه حكمي دارد؟

پاسخ: در صورتي كه موجب ضرر و مفسده نباشد، اشكال شرعي ندارد؛ ليكن بهتر است عزاداري براي حضرت سيدالشهدا(ع) با شيوه‏هاي معقول و همراه با پيام فرهنگي نهضت عاشورا، برگزار شود
.

سوال: آيا زياده روي در عزاداري ها مثلا محكم سينه زدن به حدي كه به بدن آسيب مي رسد صحيح است ؟

پاسخ: اگر موجب ضرر معتنابه (قابل توجه) نباشد اشكال ندارد
.{J

سوال: چرا برخي علماء قمه زدن را تحريم كرده اند و حكم شرعي آن چيست؟

پاسخ : در رابطه با قمه زني هيچ دستوري از ناحيه شرع نرسيده و برخي از فقها نيز درباره آن چيزي نگفته‏اند، ليكن كساني كه متعرض حكم آن شده‏اند عموماً در دو صورت آن را غير جايز شمرده‏اند
:
1 ) در صورتي كه مشتمل بر ضرر معتنابه براي شخص باشد
.
2 ) در صورتي كه موجب وهن اسلام يا تشيع گردد
.

سوال: از نظر مقام معظم رهبري پوشيدن لباس سياه در عزاداري چه حكمي دارد؟
پاسخ: پوشيدن لباس سياه‏در عزاي سالار شهيدان به نظر معظم‏له مستحب است و خود ايشان هم در ايام عاشورا لباس سياه مي‏پوشند
.

سوال: اغلب در مديحه سرايي كلمه سگ و... به كار ميرود از نظر اسلام چه حكمي دارد ؟(مانند من سگ زينب
(
پاسخ: اين تعبيرات اگر از باب اظهار خضوع و ارادت بيشتر به ساحت مقدس معصومين(ع) باشد شرعا اشكال ندارد ولي بهتر است مداحان در تعبيرات رعايت ادب و احترام را بنمايند. البته نسبت دادن اين اسامي به ديگران حرام است
.

سوال: حكم هروله كردن در هنگام عزاداري براي امام حسين (ع)چيست
.
 پاسخ : بهترين شكل عزاداري بيان فضايل و كمالات و سخنان ارزنده و نوراني و راهگشاي سيدالشهدا(ع) و ساير اولياي بزرگ و مكرم خداوند است. ممكن است فردي بدون حركت و حالت خاصي اهل معرفت و بصيرت باشد و با مطالعه نهضت مقدس امام حسين(ع) و اهداف الهي و انساني او، در درون بر اين مصيبت و جنايت بزرگ غمگين و نالان باشد و ممكن است كسي با وجود شور گرفتن و بالا و پايين پريدن به اين درجه از معرفت و بصيرت نرسيده باشد. البته بايد از سوء ظن و بدبيني جدا پرهيز نمود چون كم نيستند انسان هاي با معرفت و آگاه و دلسوخته اي كه عمق احساسات و ارادت خالصانه خود را به ساحت اقدس سيدالشهدا و اولياي خداوند به صورت شور گرفتن و هروله كردن نشان مي دهند و اين حركات و اعمال هيچ منافاتي با معرفت و شناخت و بصيرت آنها ندارد
.
اگر چه بايد از كارهايي كه موبج وهن اسلام و تشيع مي شود خودداري نمود
.
آيت الله خامنه‏اي: شايسته است مؤمنان از هر كاري كه مناسب با مجالس عزاداري حضرت سيدالشهدا(ع) نمي‏باشد، خودداري كنند و حركات مذكور هم اگر موجب وهن مراسم عزاداري نشود، اشكال ندارد.استفتا از دفتر مقام معظم رهبري
.

سوال: 4-آيا درمجالس عزا درآوردن پيراهن براي سينه زني وبالاو پايين پريدن وصورت خراش انداختن وبه ديوار زدن براثر عشق به امام حسين ( ع ) درست است ؟
پاسخ: هرگونه اعمال كه موجب وهن مذهب شود جايز نيست
اما اگر به گونه اي باشد كه از نظر عرفي از مظاهر هر حزن و اندوه در عذا محسوب ميشود اشكال ندارد
پيراهن در آوردن و لخت شدن آيهً ا000 مكارم شيرازي در بود خانمها حرام ميدانند در نبود خانمها احتياط واجب در ترك است
1- مسئله 1451 استفبا ء آت مقام معظم رهبري
2- مسئله 1463 استفبا ء آت مقام معظم رهبر


سوال: 1ـ آيا عزاداري بوسيله زنجير كه باعث ضربه بر دوش انسان مي شود و با طبل درست است و آيا قبول مي شود؟
پاسخ: ج1ـ اگر استفاده از زنجيرها باعث ضرر بدني قابل توجهي گردد جايز نيست ولي استفاده از شيپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشكال ندارد. اجوبه الاستفتاآت، ص322، مسئله1441


سوال: 2ـ كسي كه قمه زني را به قصد عزاداري انجام مي دهد و ظيفه او چيست؟

پاسخ: ج2ـ هر كاري كه براي انسان ضرر داشته باشد و يا باعث وهن دين و مذهب گردد حرام است و مؤمنين بايد از آن اجتناب كنند و مخفي نيست كه بيشتر اين امور باعث بد نامي و وهن مذهب اهل بيت(ع) مي شود و اين از بزرگترين ضررها و خسارتهاست
.

سوال: 1ـ لطمه زدن در جلسه امام حسين(ع) چه حكمي دارد ؟

پاسخ: هرعملي كه موجب وهن مذهب شود ، جايز نيست ، واگر موجب ضررو اضرار نفس باشد جايزنيست
.

سوال: 1ـ اگر ممكن است بفرماييد درمراسم عزاداري براي سالار شهيدان لخت شدن مردها براي سينه زدن چه حكمي يا ضرورتي دارد واصولا اين كار درست است يا خير ؟ براي جلوگيري از آن چه تدابيري انديشيده شده است ؟

پاسخ: عزاداري به صورت سنتي اشكال ندارد ولي ازاعمال ورفتاري كه موجب وهن مذهب مي شود بايد اجتناب كرد
.
مسائل جديد ازديدگاه علما ومراجع تقليد ص 37 ج 3
سنت سينه زني كه به طرز فوق انجام گرفته و مي گيرد شايسته هيچ گونه مخالفت با آن نيست ولي برزنان لازم است ازنگاه كردن به آنان خود دار ي كنند
.
جامع المسائل ج 1 ص 358 مسأله 2165

سوال: 1 - امروزه باب شده كه درهيأت، نوحه را به سبك آهنگهاي غربي مي خوانند، آيا مشكل دارد ؟

پاسخ: 1 - آنچه موجب وهن عزاداري است بايد، اجتناب شود
.
استعمالات آلات موسيقي در عزاداري خالي از اشكال نيست مطلقا
.
مسائل جديد از ديدگاه علما ومراجع تقليد ،ص 40 ،ج 1

سوال: 2 - اگر كسي درهيأت به سر وصورت خود ضربه وارد سازد مشكل دارد ؟

پاسخ: ج2- اگرموجب وهن مقدسات شود، جايز نيست
.
مسائل جديد از ديدگاه علما ومراجع تقليد ،ص 34 ،ج 1


سوال: 3 - آيا آوردن واژه هايي چون ( كلب ،سگ، ديوانه ) درمدح غلامان اهل بيت( عليهم السلام ) جايز است ؟

پاسخ: ج3- البته با الفاضي كه درشأن آن بزرگواران نيست ،نبايد مدح كنند والفاظ مناسبتر فراوان است
.
مسائل جديد از ديدگاه علما ومراجع تقليد ،ص 42 ،ج 1

سوال: 1 - آيا سينه زني در مولودي مشكل دارد ؟

پاسخ: ج1- اشكال ندارد
.
سوال: سوال از دفتر مقام معظم رهبري ، مشهد ، تلفن : 8549979



 سوال: استفاده از زنجيرهايي كه داراي تيغ هستند، چه حكمي دارد؟

پاسخ: امام، خامنه‏اي، تبريزي، مكارم و فاضل: اگر استفاده از زنجيرهاي مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدني قابل توجهي گردد، جايز نيست.

امام، استفتاءات، ج 3، سؤالات س 34 و 37؛ خامنه‏اي، اجوبةالاستفتاءات، س 1441؛ تبريزي، استفتاءات، س 2003 و 2012؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 574 و ج 2 و makaremshirazi.org، قمه‏زني؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2162 و 2166 و 2173.
صافي: اگر ضرر قابل توجهي براي بدن نداشته باشد. در عزاي سيدالشهدا(ع) اشكال ندارد.صافي، جامع‏الاحكام، ج 2، س 1594
.
نوري: عزاداري براي امام حسين(ع) طبق سنت متعارف و معمول بين شيعيان اشكال ندارد.نوري، استفتاءات، ج 1، س 1063 و ج 2، س 601
.

سوال: بالا و پايين پريدن در هنگام سينه‏زني)هروله) چه حكمي دارد؟

پاسخ: خامنه‏اي: شايسته است مؤمنان از هر كاري كه مناسب با مجالس عزاداري حضرت سيدالشهدا(ع) نمي‏باشد، خودداري كنند و حركات مذكور هم اگر موجب وهن مراسم عزاداري نشود، اشكال ندارد.استفتا از دفتر مقام معظم رهبري.

سوال: زنجيرزدن به بدن - همان‏گونه كه برخي از مسلمانان انجام مي‏دهند - چه حكمي دارد؟

پاسخ: خامنه‏اي: اگر به نحو متعارف و به گونه‏اي باشد كه از نظر عرفي از مظاهر حزن و اندوه در عزاداري محسوب شود، اشكال ندارد.خامنه‏اي، اجوبة الاستفتاءات، س 1463
.

سوال: استفاده از عَلَم در مراسم عزاداري سيدالشهدا(ع) يا قرار دادن آن در مجلس عزا و يا حمل آن در دسته عزاداري چه حكمي دارد؟

پاسخ: امام، تبريزي، فاضل، مكارم و سيستاني:اشكال ندارد.

امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 72؛ تبريزي، استفتاءات، س 2007؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2174؛ مكارم، استفتاءات، ج 1 س 579؛ سيستاني، سايت، شعائر ديني، س 6.
خامنه‏اي: في نفسه اشكال ندارد، ولي نبايد اين امور جزء دين شمرده شود.

خامنه‏اي، اجوبة الاستفتاءات، س 1444.
نوري:استفاده از آن در حد متعارف اشكال ندارد.نوري، استفتاءات، ج 2، س 598 و 604.
صافي: حمل عَلَم بعيد نيست از تعظيم شعائر محسوب شود و بي‏اشكال باشد.صافي، جامع‏الاحكام، ج 2، س 1595
.

سوال:  بفرماييد وضعيت شرعي سينه زني هاي جديد با آهنگ هاي تند، در آوردن لباس و اعمالي مثل هروله و ... چيست و آيا اصولاً در صورت صحت شرعي، توجيهي براي اين كارها هست؟ با توجه به اينكه اين خصوصيات در مجالس باعث جذب جوانان به اين مجالس است و اگر مفسده اي دارد. چرا ز طرف نهادهاي حافظ احكام دين، فعاليتي در جهت كنترل انحرافات در اين جهت صورت نميگيرد؟

پاسخ: در پاسخ به سؤال شما عرض مي شود كه با استفاده از سبك هاي جديد در صورتيكه موجب سبك شمردن ذكر مصيبت نشود مانعي ندارد. اما اگر مداحي به سبك موسيقي حرام اجرا شود وباعث ايجا غنا شود خواندن و گوش دادن به آن حرام است. مراد از آهنگهاي غير مجاز حرام همان موسيقي غنايي لهوي متناسب با مجالس لهو ومعصيت مي‌باشد.بنابر آنچه ذكر شد : 1. مداحي توأم با غنا حرام است 2. از مداحي توأم با آهنگهاي حرام بايد اجتناب شود
.
البته تشخيص موارد ياد شده به عهده مكلف و تشخيص موسيقي حرام عرفي مي باشد
.

آدرس سایت اینترنتی

سامانه ی پاسخگویی به شبهات دینی

www.eporsesh.com





برچسب ها : بدعت عزاداری, قمه زنی, سینه زنی, زنجیرزنی, فتوای مراجع